ALLMÄNNA VILLKOR – TJÄNSTEN PICKUP
- Allmänt
- Pickup är ett system som registrerar ett företags kunders produkter i ett online system
och som bl.a. möjliggör snabb och effektiv kontakt mellan företaget och dess kunder
genom utskick av SMS när t.ex. en produkt är klar för avhämtning (”Tjänsten”).
- Tjänsten tillhandahålls av, Inspirepro product technology AB, 556937-2542, Box
26005, 75026, Uppsala (”Leverantören”). Dessa allmänna villkor (”Allmänna
Villkoren”) reglerar avtalsförhållandet mellan Leverantören och det företag som
tecknat avtal avseende Tjänsten med Leverantören (”Kunden”).
- Dessa Allmänna Villkor innehåller de villkor Leverantören tillämpar vid
tillhandahållandet av Tjänsten och utgör del av Avtalet mellan Parterna för Tjänsten.
- Kundens kund benämns i detta Avtal ”Slutkund”.
- Beställning och leverans
- Om Kunden efter Avtalets ingående önskar göra tillägg till och eller ändringar i
förhållande till vad som beställts äger Leverantören, förutsatt att Leverantören godtar
sådana tillägg eller ändringar, rätt att vidta de skäliga förändringar i avgifter eller
annan skälig förändring av Avtalet som föranleds av Kundens begäran.
- Licens och nyttjanderätt till programvara
- Leverantören upplåter till Kunden en icke-exklusiv, icke-överlåtbar licens till
Tjänsten.
- Kunden har inte rätt att
- a). överlåta, licensera, kopiera, publicera eller distribuera Tjänsten,
- b). tillåta tredje man att använda Tjänsten,
- c). överlåta rättigheter som Kunden erhållit enligt Allmänna Villkoren, eller
- d). kringgå någon av de tekniska begränsningar av Tjänsten, eller dekompilera eller
på annat sätt omstrukturera Tjänsten.
- Leverantörens tillhandahållande av Tjänsten
- Leverantören ska tillhandahålla Tjänsten på ett fackmannamässigt sätt.
- Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden.
Leverantören svarar i så fall för underleverantörens arbete såsom för eget arbete.
- Leverantören ansvarar för att dagligen säkerhetskopiera och lagra all data till dess
Slutkund erhållit sin inlämnade produkt från Kunden.
- Leverantören har rätt att begränsa tillgängligheten av Tjänsten i den omfattning som
är nödvändig på grund av underhåll eller i övrigt av tekniska, underhållsmässiga eller
driftsmässiga skäl. Varje söndag klockan 00:00-05:00 är reserverad för sådant
underhåll. Vid behov av planerat underhåll annan tid aviseras detta med epostutskick
normalt en vecka före driftavbrott. Dessa planerade avbrott förläggs som
regel efter klockan 19:00.
- Leverantören har inte skyldighet att avhjälpa fel om
- a) felet är hänförligt till tredje mans kommunikationsnät,
- b) felet har orsakats av ogynnsamma sändnings- eller mottagningsförhållanden för
radiokommunikation, eller
- c) om felet orsakats av virus eller andra yttre angrepp i Kundens eller tredje mans
programvara, eller då felet på annat sätt orsakats av tredje man eller genom
omständigheter utanför Leverantörens kontroll och om det inte skäligen kan anses
att Leverantören ska avhjälpa felet.
- Kunden ska vid felanmälan ange och vid behov visa hur felet yttrar sig. Där så är
erforderligt ska berörda produkter ställas till Leverantörens förfogande.
- Teknisk support ingår i avgiften. Tekniska supportärenden anmäls av Kunden via
mail (support@pickup.nu). Supportärenden ska behandlas skyndsamt inom tjugofyra
(24) timmar under vardagar. För tydlighetens skull, supportärende som inkommer
under helgdag behandlas nästkommande helgfri vardag.
- På Leverantörens begäran ska kontaktperson för Kunden vara tillgänglig under
Leverantörens avhjälpande.
- Om Kunden har anmält fel som har orsakats av Kunden eller av annan för vilken
Kunden svarar, har Leverantören rätt till ersättning från Kunden för arbetet med att
avhjälpa felet. Detsamma gäller om Leverantören efter undersökning konstaterar att
något fel inte föreligger. Exempel på sådana fel som avses i denna punkt är fel som
orsakats av:
- a) felaktig eller vårdslös användning av Tjänsten;
- b) underlåtenhet att följa anvisningar om användning av Tjänsten;
- c) Kundens utrustning, eller;
- d) ändring, reparation eller anslutning som utförts av någon annan än Leverantören.
- Om Tjänsten har varit obrukbar på grund av fel i Tjänsten för vilka Leverantören
ansvarar enligt dessa villkor, har Kunden rätt till prisavdrag. Prisavdraget ska utgå
från tid då felet anmäldes till dess att det åtgärdats och motsvara månadsavgiften för
denna period. Om Tjänsten endast delvis varit obrukbar, ska prisavdraget reduceras i
motsvarande omfattning.
- Leverantören ansvarar inte för något av Kunden skickade meddelande genom
Tjänsten eller för förhållande mellan Kund och Slutkund, respektive Kund och tredje
man. Kunden är införstådd i att krav inte kan ställas gentemot Leverantören grundat
på förhållande mellan Kund och Slutkund, respektive Kund och tredje man.
- Kundens användning av Tjänsten
- Kunden får använda Tjänsten endast för det ändamål och i den utsträckning som
framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte;
- a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Leverantören eller tredje man;
exempelvis genom spam eller spridande av datavirus;
- b) kränker Leverantörens eller tredje mans upphovsrätt eller annan immaterialrätt;
- c) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut, eller;
- d) strider mot god sed.
- Kundens åtkomst till Tjänsten sker genom inloggning med e-postadress och
lösenord. Kunden ska hantera dessa på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan
ta del av dem. Kunden är ansvarig för all skada som Leverantören åsamkas genom
att Kunden inte hanterat inloggningsuppgifter på ett sätt som hindrar obehöriga från
att ta del av dem liksom för obehörigas användning av Tjänsten.
- Kunden är gentemot Leverantören ansvarig för all användning av Tjänsten.
- Avgifter och betalningsvillkor
- Leverantören tillhandahåller de abonnemangsformer som framgår av bilaga X.
- För abonnemangs formerna Start och Standard och Premium tillkommer, för det
fall Kunden önskar installation av Tjänsten på en dator och skrivare, en
installationskostnad om sju hundra nittionio (799) kr exklusive mervärdesskatt.
- Kunden ska betala de avgifter som anges i Avtalet. Alla avgifter och kostnader anges
exklusive mervärdesskatt.
- Avgifterna erläggs månadsvis i efterskott i första hand genom autogiro, i andra hand
genom direktbetalning och i tredje hand mot faktura. Vid direktbetalning och
betalning mot faktura tillkommer en avgift om tjugofem (25) kr.
- Kunden ska erlägga betalning inom femton (15) dagar från fakturadatum i enlighet
med anvisningar på fakturan.
- Leverantören förbehåller sig rätten att årligen ändra avgifterna. Leverantören ska
skriftligen meddela Kunden senast sextio (60) dagar i förväg. Kunden har rätt att
senast trettio (30) dagar före den dag avgiftshöjningen skulle ha trätt i kraft
skriftligen säga upp Avtalet med verkan från och med den dag avgiftshöjningen
skulle ha trätt i kraft. Om sådan uppsägning inte sker, anses Kunden ha godkänt de
nya avgifterna. Sådan ändring av avgifterna som är direkt hänförligt förändring av
skatt, avgift, tull eller annan liknande pålaga, ska dock alltid träda i kraft samtidigt
som ändringen av pålagan och ska inte berättiga Kunden att säga upp Avtalet.
- Vid Kundens bristande betalning av förfallet belopp utgår dröjsmålsränta enligt
räntelagen. Faktureringsavgift och påminnelseavgift kommer att debiteras Kunden.
Betalas inte påminnelsefaktura inom angiven betalningsfrist kan fordran komma att
gå vidare till inkasso. Leverantören förbehåller sig rätten att debitera kostnader för
inkasso.
- Eventuell återbetalning av avgift eller annan utbetalning till Kunden sker i första
hand genom avräkning mot kommande betalning och i andra hand genom kontant
utbetalning.
- Leverantören förbehåller sig rätten att låta utföra kreditprövning av Kunden.
- Nedstängning av Tjänsten
- Leverantören får stänga eller begränsa Tjänsten om:
- a) Kunden är försenad med betalning och trots påminnelse att inom femton (15) dagar reglera förfallet belopp inte erlägger betalning;
- b) Kunden har brutit mot åtagande enligt Avtalet och inte vidtar rättelse inom
fjorton (14) dagar efter att Leverantören skriftligen eller via e-post anmodat
- c) Kunden att vidta rättelse.
- Om Tjänsten stängs ned med stöd av denna punkt 7, är Kunden skyldig att vid
nästkommande betalningstillfälle erlägga betalning för samtliga avgifter för hela den
återstående Avtalstiden samt ersätta Leverantören för samtliga kostnader hänförliga
till den förtida avstängningen av Tjänsten. För återöppning av Tjänsten som stängts
eller begränsats får Leverantören debitera särskild avgift.
- Slutkundsuppgifter
- Kunden ska på Leverantörens begäran lämna de uppgifter som Leverantören behöver
för Tjänstens tillhandahållande, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning,
för registervård eller för att marknadsföra Leverantörens produkter och tjänster.
Kunden ska utan dröjsmål meddela Leverantören eventuella ändringar i sådana
uppgifter.
- När Leverantören vid tillhandahållandet av Tjänsten behandlar Slutkundsuppgifter
för vilka Kunden anses som personuppgiftsansvarig enligt personuppgiftslagen
(1998:204), ska Leverantören anses som personuppgiftsbiträde får sådan uppgift.
- Leverantören förbinder sig att inte till utomstående lämna ut uppgifter som är
specifika för Slutkund annat än om en sådan skyldighet föreligger enligt lag eller
föreskrift eller myndighetsbeslut. Om det är nödvändigt för tillhandahållandet av
Tjänsten, får dock Leverantören vidarebefordra kunduppgifter till samarbetspartners
eller underleverantörer.
- Leverantören får, i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa drift och
utveckling av Tjänsten, ta del av material som lagras eller förmedlas via Tjänsten.
- Sekretess
- Part förbinder sig att utan begränsning i tiden inte för tredje man avslöja
konfidentiell information, vilken Part erhåller från den andra Parten eller som
framkommer vid användning av Tjänsten.
- Med “konfidentiell information” avses varje upplysning - teknisk, kommersiell eller
av annan art - oavsett om upplysningen dokumenterats eller icke, med undantag för
- a) upplysning, som är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat
sätt än genom brott från Parts sida mot innehållet i Avtalet;
- b) upplysning, som Part kan visa att han redan kände till innan han mottog den
från den andra Parten;
- c) upplysning, som Part mottagit eller kommer att mottaga från tredje man utan
att vara bunden av sekretessplikt i förhållande till denne.
- I fall som avses under c) ovan har dock Part ej rätt att avslöja för utomstående att
samma upplysning även mottagits från den andra Parten enligt Avtalet.
- Part förbinder sig att tillse att anställda, konsulter och styrelseledamöter hos Part inte
till utomstående vidarebefordrar konfidentiell information.
- Immateriella rättigheter
- Leverantörens tillhandahållande av Tjänsten eller andra tjänster till Kunden ska inte
på något sätt innebära att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter upplåtits
eller överlåtits till Kunden. All eventuell ägande- och upphovsrätt hänförlig till
Tjänsten eller andra tillhandahållna tjänster liksom resultaten av dessa utgör
Leverantörens egendom.
- Skadestånd
- Part är aldrig ansvarig för indirekta skador.
- Part som bryter mot åtagande enligt Avtalet som är av väsentlig betydelse för den
andre Parten, ska ersätta den andre Parten den skada som orsakats denne. Parts
ansvar med anledning av sådant avtalsbrott är begränsat till ett belopp motsvarande
ett (1) års månadsavgifter för abonnemanget. Denna begränsning omfattar inte Parts
ansvar enligt punkt 9.
- Reklamation
- Invändning mot en betalningsanmaning ska, för att kunna göras gällande, göras
senast två (2) veckor efter anmaningsdag. Även om en invändning framställts ska
Kunden betala ostridig del av det anmanade beloppet senast på förfallodagen.
- Begäran om prisavdrag eller skadestånd ska, för att kunna göras gällande, framställas
senast en (1) månad efter det att felet eller skadan upptäckts eller bort upptäckas.
- Reklamation ska alltid framföras skriftligen.
- Befriande omständigheter
- Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse
enligt Avtalet om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför
Parts kontroll och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar
fullgörande av sådan förpliktelse. Detsamma gäller om skadan eller underlåtenheten
har sin grund i försenade leveranser från Parts underleverantör som orsakats av sådan
befriande omständighet.
- Såsom befriande omständighet enligt punkt 13.1 kan anses bland annat myndighets
åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt,
blockad, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand,
explosion, översvämning, naturkatastrof, olyckshändelse eller kabelbrott orsakat av
tredje man.
- Part som påkallar befrielse enligt punkt 13.1 ska utan dröjsmål underrätta andra
Parten därom. Befrielsegrund anses föreligga så länge som den omständighet som
hindrar fullgörelsen föreligger, dock högst tre (3) månader. Därefter har vardera
Parten rätt att frånträda Avtalet utan att några påföljder på grund av detta kan göras
av den andra Parten.
- Överlåtelse av Avtalet
- Kunden har inte rätt att utan Leverantörens samtycke helt eller delvis överlåta
Avtalet till tredje man. Leverantören har dock rätt att överlåta Avtalet till annat bolag
inom samma koncern eller till tredje man som förvärvat den verksamhet som
tillhandahållit Tjänsten.
- Ändring av avtalsvillkor
- Leverantören äger rätt att, utan föregående av information till Kunden, ändra de
Allmänna Villkoren så länge Tjänsten inte väsentligen förändras till Kundens
nackdel. Leverantörens rätt att ändra eller göra tillägg till Tjänsten framgår av punkt
4. Leverantörens rätt att ändra avgifterna framgår av punkt 6.
- Avtalstid och uppsägning av Avtalet
- Avtalet gäller från och med Avtalad Startdag och sex (6) månader framåt. Sägs
Avtalet inte upp av Part skriftligen senast en (1) månad före Avtalstidens utgång,
löper ny Avtalstid om sex (6) månader i taget med samma uppsägningstid.
- Förtida upphörande
- Vardera Parten äger rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om den andra Parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet och inte vidtar full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftligt påpekande.
- Vardera Part äger också rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om andra
Parten ställer in sina betalningar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller på annan
grund kan antas vara på obestånd.
- Om Leverantören säger upp Avtalet med stöd av punkt 17, ska Tjänsten anses
omedelbart nedstängd i enlighet med punkt 7 och Kunden vara betalningsskyldig i
enlighet med punkt 7.2.
- Uppsägning enligt punkt 17 ska göras skriftligen och utan oskäligt uppehåll efter det
att den omständighet som åberopas blivit känd för den uppsägande Parten.
- Vid Avtalets upphörande äger Leverantören rätt att radera Kundens data.
- Meddelanden
- Meddelanden ska ske skriftligen och överlämnas med bud, per post eller via e-post
under den mottagande Partens uppgivna adress. Meddelande som avsänts med bud
ska anses ha kommit den mottagande Parten tillhanda vid överlämnandet,
meddelande som avsänts per post ska anses ha kommit den mottagande Parten
tillhanda senast tre (3) arbetsdagar efter avsändandet. Meddelande som avsänts via epost
ska anses ha kommit den mottagande Parten tillhanda vid bekräftelse från den
mottagande Parten.
- Tillämplig lag och tvist
- Parternas rättigheter och skyldigheter vid tolkning och tillämpning av Avtalet ska
bestämmas i enlighet med svensk lag.
- Om Parterna blir oense ska tvisten i första hand lösas genom förhandling och
överenskommelse. Om överenskommelse inte kan uppnås, ska tvisten prövas av
allmän domstol med Uppsala tingsrätt som första instans.
- Namn: Inspirepro product technology AB
- E-post : support@pickup.nu
- Tel.nr: 0760906903
- Web: www.pickup.nu
- Org.nr : 556937-2542
- VAT.nr : SE556937254201